Europese projecten

https://www.facebook.com/Erasmus-greenifi-111157827472077


https://twinspace.etwinning.net/107765/home 


www.allinc.eu
https://www.facebook.com/allinc2020/

All Inc! bevordert inclusief onderwijs door leerlingen, docenten, ouders en de bredere gemeenschap samen te brengen om LGBT+ vriendelijke scholen te creëren. All Inc! is actief in België, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Nederland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

In elk land werken een universiteit en een middelbare school samen met leerlingen om een visie voor een LGBT+ -vriendelijke school, en ondersteunende ‘tools for schools’, te ontwikkelen. Via een virtuele
‘human library’ worden LGBT+ verhalen gedeeld met de bredere scholengemeenschap en met jongeren in heel Europa.


Projectweek – Speak Up! (Erasmusproject KA122)


Tijdens de eerste week van oktober 2023 waren 6 leerlingen uit 2 MTW (Sam De Wilde – Ada Hermans – Lea Eeckhout – Emiel Van Nieuwenhuyze – Jakub Paszylk – Vik Van Dorpe)  en 2 leerkrachten (Jeroen Schouppe – Trui De Vos) uit Sint-Paulus te gast in Birkaskolan, een Montessori-school in Ekerö, regio Stockholm.

Het was de eerste internationale meeting in het project “Speak Up”. Onze leerlingen werkten in Zweden samen met leeftijdsgenoten uit Duitsland, Spanje, Slowakije en Zweden zelf. De thema’s outdoor learning en Montossori methodology werden geïntegreerd in het overkoepelend topic “languages”.

Vooraf kregen we de opdracht een video te maken over een “typical national outdoor game”. Hierbij werd gevraagd de originele taal te gebruiken en te werken met ondertitels. Tijdens de opening van het project werden de filmpjes voorgesteld. Later in de week werden de games ook daadwerkelijk gespeeld. De Belgische delegatie vertrok met 8 oude broden naar Zweden om met de projectdeelnemers het (West-Vlaamse) broodbollen te (leren) spelen. Het was een hit!

We leerden ook de spelregels van de andere games en het uittesten gebeurde op de mooie greens van het Ekebyshovsparken. De spelen gingen gepaard met een wondere mix van Catalaanse, Zweedse, Vlaamse, Duitse en Slowaakse kreten!

Verschillende workshops in de school waren taal-gerelateerd. Zo werden de “language trees” van de verschillende talen gecreëerd en werd de language history onderzocht. Via grammar exercises (Nordic mythology) werd de Montessori methodologie geïntroduceerd. Het gebruikte didactisch materiaal bestaat uit natuurlijke elementen (vb hout/stof) en na een instructiemoment gaan de leerlingen zelfstandig aan het werk. Hierbij wordt het individuele tempo gerespecteerd. Leerkrachten zijn begeleiders die het proces stimuleren, motiveren en sturen.

Andere workshops op school omvatten woodcurving (runes), het samen spelen van muziek (musikskapande) en het maken van een podcast (sommarprat om aktuella ämnen). Er werden opnames gemaakt in een radiostudio en de journaliste modereerde het gesprek op een heel professionele manier.

Op woensdag 4 oktober (officiële “kanelbullar day) werden op school verschillende varianten van kaneelbroodjes gebakken. Elke delegatie bracht typische kruiden uit het thuisland mee – de Vlaamse versie werd er eentje met speculooskruiden!

Het kennis maken met Europees erfgoed is een van de doelstellingen van het Erasmusplan. Dus werd ook het culturele aspect van de meeting niet vergeten: met de waterboot trokken we op donderdag naar “de city” waar we na het bezoek aan het “Stadshus”(met quiz in het park) en het “Museet Naturiska” (met workshops “vikingarnas värld) de verschillende delen van de stad verkenden. De dag eindigde in het hart van de oude stad: Gamla Stan.

De laatste dag trokken we naar Hovgärden World heritage waar we in viking-style een guided tour kregen en erg genoten van “activities in Alsnu gard round the fireplace”. Dat de daaropvolgende barbecue letterlijk in het water viel namen we er graag bij.

De afscheidsavond werd georganiseerd door de Zweedse leerlingen – ze kozen voor een feestje in Halloween-stijl. Vooraf werd in de gastfamilies gebakken dat het een lieve lust was en de avond eindigde met dankwoorden voor de hostfamilies, het uitreiken van de certificaten en het zingen van het projectlied.

Het was alweer een fijne meeting voor alle partijen! Onze leerlingen mixten goed met de andere delegaties en waren fiere SPI-ambassaseurs. En ook voor de leerkrachten was het alweer een verrijkende ervaring! Het samenwerken met deze partnerscholen verloopt na al die jaren bijzonder vlot en we voelen telkens weer hoe fijn het is met betrouwbare collega’s aan internationaal projectwerk te kunnen doen.

Op naar de tweede meeting “languages and music” in Kassel!

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/speak-lets-talk/twinspace/pages/our-project

https://school-education.ec.europa.eu/es/etwinning/projects/speak-lets-talk/twinspace/pages



GAIO (Generative Artificial Intelligence in educatiOn) is een kortdurend project met twee scholen uit Nederland: Learning Hub Friesland  en Piter Jelles !impulse. 

Het centrale onderwerp is ChatGPT oftewel in bredere zin: generatieve artificial intelligence. Hoe ga je daar mee om in het onderwijs? Wat zijn de mogelijkheden voor docenten bij het ontwikkelen van lesplannen, hoe kun je de techniek inzetten in leerlingopdrachten in de klas, maar ook: hoe zorg je ervoor dat je juist blijft toetsen? Eigenlijk staan we voor een nieuw tijdperk, net zoals het moment dat de smartphone en de tablet in het leven en in de klas kwamen.


We willen in klein internationaal verband verkennen hoe we hier het best mee om kunnen gaan en handreikingen doen naar scholen -niet alleen in eigen streek, maar ook binnen Europa-, hoe hier effectief mee om te gaan, zowel qua beleid (ontwikkelen van een School Leaders Guide) als in de praktijk (ontwikkelen van een Teacher Toolkit).

menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x