In het tweede jaar zijn de vakken van het basispakket (25 u) voor alle leerlingen in heel Vlaanderen hetzelfde. Je krijgt een brede basisvorming met een gelijke start en aanpak voor iedereen.
Kies je voor de basisoptie economie en organisatie, dan bestudeer je de verschillende aspecten van de maatschappelijk-economische wereld.
De basisoptie bestaat uit 5 uur Economie en Organisatie.
Je talenten kan je verder ontwikkelen in de talentenmodules (2 u): Sport, Crealab, STEM, Samen jezelf ontdekken, World@School, Op de planken, Operatie Proper. Kies je in het tweede jaar voor CLIL dan zijn aardrijkskunde en geschiedenis de vakken die aangeboden worden als CLIL-vak met Engels als doeltaal.
Lessentabel 2A Economie en organisatie
Lessentabel 2A Economie en organisatie CLIL
Economie
De Antwerpse haven is een draaischijf van de Europese handel en bijgevolg belangrijk voor de Belgische economie. Met welke landen handelen wij juist, en welke producten exporteren en importeren we? Welke voordelen zijn er verbonden aan vrijhandel en waarom kiezen sommige overheden ervoor om vrijhandel te belemmeren?
De arbeidsmarkt wordt in al zijn facetten bekeken. Hoe komt het dat bepaalde beroepen een hoger loon krijgen uitbetaald dan andere beroepen? Waarom zijn er voor bepaalde beroepen kandidaten te veel (gevolg: werkloosheid) en voor andere beroepen te weinig (gevolg: knelpuntberoep)? Hoe worden lonen vastgelegd?
Als je interesse hebt in deze vragen is een van onderstaande economische richtingen misschien wel iets voor jou!
WIE? Je legt vlot verbanden tussen leerinhouden en je kan goed logisch redeneren. Je bent in staat om complexere leerinhouden in een beperkt tijdsbestek te verwerven. Je wil via de vorming in economie inzicht verwerven in de economie als systeem en je bestudeert de werking van ondernemingen. Logische en kritisch denken leert je om economische en wiskundige concepten en hun onderlinge verbanden te begrijpen.
WAT? Een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit.
Hier wordt een brede, algemene vorming gecombineerd met een stevig pakket wiskunde en economie.
TOEKOMST? Afhankelijk van eigen talent en interesse kiezen leerlingen economie later vaak voor een professionele of academische bacheloropleiding in economische, sociale en wetenschappelijke domeinen (economie, handelswetenschappen, vertaler-tolk, psychologie, rechten …)
Lessentabel 3 Economische Wetenschappen
Lessentabel 3 Economische Wetenschappen CLIL
Lessentabel 4 Economische Wetenschappen
Lessentabel 4 Economische Wetenschappen CLIL
WIE? Je wil graag inzicht verwerven in de economie als systeem en je bent geïnteresseerd in de werking van ondernemingen. Vanuit concrete maatschappelijke contexten kan je de belangrijkste (bedrijfs)economische concepten te doorgronden.
WAT? Een theoretische richting in de doorstroomfinaliteit.
Hier wordt een brede, algemene vorming gecombineerd met een uitgebreid pakket economie.
TOEKOMST? Nadat je de opleiding Bedrijfswetenschappen hebt voltooid in de derde graad behoren een professionele of academische bachelor in oa. het domein sociale wetenschappen of handelswetenschappen tot de mogelijkheden.
Lessentabel 3 Bedrijfswetenschappen
Lessentabel 4 Bedrijfswetenschappen
WIE? Je houdt van een mengeling van theorie en praktijk en je hebt veel interesse in de zakenwereld. Hierbij beschik je over initiatief en ondernemerschap en werk je graag samen met anderen aan een ondernemend project. Bovendien ben je geboeid door computergebruik en spreek je graag andere talen. Kortom een richting voor wie houdt van economie, boekhouden, marketing, talen en communicatie.
WAT? Een theoretisch-praktische studierichting in de dubbele finaliteit.
Deze studierichting biedt inzichten uit de algemene economie en bedrijfswetenschappen. Competenties met betrekking tot het ondersteunen van boekhoudkundige, commerciële en HR-activiteiten worden ontwikkeld. Ook de logistieke flow en verschillende transportmodi staan op het programma.
TOEKOMST? Deze studierichting bereidt je voor op de arbeidsmarkt alsook op een professionele bachelor. (vb. Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Lerarenopleiding…)
Lessentabel 3 Bedrijf & Organisatie
Lessentabel 4 Bedrijf & Organisatie
5 ECONOMIE MODERNE TALEN – 5 ECONOMIE WISKUNDE – 5 ECONOMIE WETENSCHAPPEN
6 ECONOMIE MODERNE TALEN – 6 ECONOMIE WISKUNDE – 6 ECONOMIE WETENSCHAPPEN
De richting Economie in de derde graad is een logisch vervolgtraject voor leerlingen die in de tweede graad economie hebben gevolgd. Overschakelen naar de richting economie is echter ook mogelijk zonder deze voorkennis. In de derde graad kan je kiezen om het pakket economie te combineren met meer talen (EMT), meer wiskunde (EcWi) of meer wetenschappen (EcWe), afhankelijk van je aanleg. In het vak economie bestudeer je het deelvak bedrijfseconomie (kadert binnen het bedrijfsbeleid) en het deelvak algemene economie (analyse van micro- en macro-economische verschijnselen). In de studierichting Economie-Moderne Talen krijg je de basisvorming voor economie en zal je vier belangrijke Europese talen grondig leren: Nederlands, Frans, Engels en Duits. Economie en talen vormen dus de belangrijkste aspecten. Ben je iemand die vlug inzicht verwerft in wiskundige problemen en interesse heeft voor het economisch gebeuren dan is Economie-Wiskunde een aanrader. Heb je brede interesse in economie en wetenschappen, dan is Economie-Wetenschappen op je lijf geschreven. Voor wetenschappers kan economische kennis leiden tot meer gericht onderzoek en ontwikkeling; voor economen is wetenschappelijke kennis belangrijk om verantwoorde beslissingen te nemen.
Lessentabel 5 Economie Moderne Talen
Lessentabel 5 Economie Wiskunde
Lessentabel 5 Economie Wetenschappen
Lessentabel 6 Economie Moderne Talen
Lessentabel 6 Economie Wiskunde
Lessentabel 6 Economie Wetenschappen
5 HANDEL - 6 HANDEL
Economie, informatica en talen staan hier centraal. Ook ICT wordt volop ingeschakeld. De studierichting bereidt je voor op een commerciële of administratieve loopbaan in het bedrijfsleven, de overheidsadministratie of de dienstensector. Je voelt je hier thuis als je een sterke interesse hebt voor het bedrijfsleven in al haar aspecten. Na Handel volgen heel wat leerlingen hoger onderwijs, meestal van het korte type (= bachelor). Economie- en informaticarichtingen scoren hoog, maar ook onderwijs en paramedische opleidingen staan hoog op het lijstje. Oud-leerlingen halen na de professionele bachelor en na een schakelprogramma ook een Master!